Ladytron nejčastěji spojován s Liverpoolem, ač jedna členka skupiny pochází až z dalekého Bulharska. Když se před několika lety ujal vlády electroclash, vydali Ladytron svůj první singl. I teď hraje kvartet, který se dal dohromady v...

O-skupine

Ladytron nejčastěji spojován s Liverpoolem, ač jedna členka skupiny pochází až z dalekého Bulharska.

Když se před několika lety ujal vlády electroclash, vydali Ladytron svůj první singl. I teď hraje kvartet, který se dal dohromady v Liverpoolu, muziku hodně podobnou, a je s ní čím dál úspěšnější. Jsou známí i mnoha remixy pro Dave Gahana z Depeche Mode, Blondie, Goldfrapp nebo Placebo.

Debut kaplely Ladytron, nazvaný 604, se stal jednou z hlavních součástí nového elektronicko-rockového hudebního směru, který začal dozrávat v roce 2001. Zatímco kapela nenápadně vizuálně i stylisticky ovlivňovala svět hudby, čisté analogové dobrodružství zvuku a substancí alba ovlivnilo samotný hudební žánr.

Hity jako “Playgirl” a “Seventeen” (z další desky Light & Magic) se tiše bouří proti frackovitým a falešným tématům současnosti na rozdíl od zvukovového vyprávění ve stylu kapel jako Air, Stereolab, a My Bloody Valentine. U kapely Ladytron pozorujeme protiváhu emocionální zranitelnosti a psychologické vynalézavosti – zřejmé navzájem si čelícími vokály Helen Marnie a Miry Aroyo. Touto protiváhou vytváří svůj vlastní svět, který ještě zdaleka nebyl úplně prozkoumán.

Rok vystupování a experimentování vedl k vytvoření alba Witching Hour, dodnes zvukově nejkomplexnějšího počinu kapely Ladytron. Zatímco na albu pozorujeme zřetelný kreativní růst kapely, jejich nezlomnost vně nahrávacích studií přispěla k jinému druhu zralosti. Kapela se vydala na turné, spolu s velkým počtem následovníků a fanoušků; vyprodávali koncerty v severní Americe a Evropě, hráli pro davy v Číně a Latinské Americe. Bez podpory jakékoli významné nahrávací společnosti Ladytron koncertovali do vyčerpání další dva roky. Vystoupily před více než 4,000 posluchači v Bogotě, v Kolumbii - kde bylo jejich vystoupení náhle ukončeno místní armádou - a na začátku roku 2007 vystoupili jako předkapela Nine Inch Nails a to na žádost Trenta Raznora. „Najednou jsme zjistili, že jsme úplně nezávislí a přitom kamkoli jsme přijeli dav byl větší a větší,“ říká Wu. „Dávalo nám to pocit, že máme vše pevně ve svých rukou.“

Jako výsledek jejich nabytého sebevědomí a svobody poté ve studiu došlo k ztvárnění představy, kterou dotáhli na Witching Hour a zároveň tím předefinovali hudebnímu žánr. V produkci Ladytron za asistence Vicarious Blisse (Ed Banger Records) and Alessandra Cortiniho (Nine Inch Nails), deska VELOCIFERO překračuje hranice elektro-popu s čerstvým závanem zdeformovaného soulu. Zatím poslední album Velocifero se hned od začátku drží prověřené formule. Temné, těžké a dramatické syntezátory, elektronické bicí tak tvrdé, jak jen můžou být, a v kontrastu hebké sametové ženské vokály. Dohromady to tvoří inteligentní a chytlavý pop. Zajímavostí je bulharsky zpívaná Kletva. Z mnoha tracků je cítit vliv Alessandra Cortiniho z Nine Inch Nails. „Navzájem jsme lépe poznali svoje vlastní silné stránky,“ vysvětluje Mira. „Na minulých nahrávkách nebyl zvuk takový jak bychom si ho představovali.“

„ Nikdy jsme nereagovali na nic co se děje venku“, říká Mira. „Vždy budou existovat lidé, kteří budou chtít ať zůstanete napořád na stejném místě, ale takhle se nedá dělat hudba a ani nic jiného. Je zřejmé, že si musíme dopřát výhody pochybností o tom, jestli opravdu můžeme dělat co chceme, protože v zásadě, když jsme začínali nebyl nikdo, kdo by nám řekl co dělat. Zkrátka jsme to udělali.“