Hudební, původně folk-punkové sdružení "The Kryštof"* vzniklo v roce 1994, téměř současně s kultovním havířovským divadlem "Crepácy". Zrodilo se tak spojení, které na dlouhou dobu ovlivnilo pionýrskou mládež tohoto zeleného města. The Kryštof...

O-skupine

Hudební, původně folk-punkové sdružení "The Kryštof"* vzniklo v roce 1994, téměř současně s kultovním havířovským divadlem "Crepácy". Zrodilo se tak spojení, které na dlouhou dobu ovlivnilo pionýrskou mládež tohoto zeleného města.

The Kryštof ve složení: Richard Krajčo (voc,g), Nikolaj Arichtev (bass), Jarda Blahut (dr), Bisi Arichtev (g), a Pavel Studník (g ... významná osobnost havířovského dění, který s kapelou spolupracuje dodnes) se stali neodmyslitelnou součástí divadla a divadlo částí kapely - podobnost s pražskými Sklepáky čistě nenáhodná.

(* Kapela používala před názvem člen "The", jako výsměch českým garážovým skupinám, které se se svou "precizní" angličtinou snažily prozpívat na vlny MTV.)

Už po třech měsících zkoušení absolvovali "The Kryštof" několik koncertů - mimo jiné i jako předkapela legendární "Prouzy". Během jediného roku, po několika "výchovných" koncertech pro nezařaditelnou mládež v Havířově a blízkém okolí, po natočení prvního demosnímku "SQĚLE", se z Kryštofáků stal téměř kult. Pravda, Havířov už něco podobného potřeboval...neboť "Masomlejn" -legenda dní předešlých- byl po rozpadu.

Na demu "SQĚLE" se už objevila hitovka "Zvířata", kterou můžete slyšet na vydaném debutu "Magnetické pole", ovšem pozor ...na "SQĚLE" v punkové verzi! Snímku, jenž byl k mání pouze na kazetách dominovaly hity "Brouci", "Ptáci" a "Kryštof" a zpívaly si je tehdy s kapelou celé kluby.

Jenomže slunce každý den nesvítí a přes počáteční úspěch přišly první komplikace. Kytarista Pavel Studník se rozhodoval mezi kariérou hudební a divadelní a přiklonil se k "prknům, co znamenají svět". "Crepácy" byli pro něj srdeční záležitostí a z "The Kryštof" už bez Bisiho Arichteva; ten pro změnu odešel na filmovou školu do Písku, se stalo trio, navíc bez sólového kytaristy.

Naštěstí se zanedlouho našla náhrada v podobě kytaristy Marka Sloniny a navíc se poprvé v kapele objevil i saxofon, obsluhovaný Alešem Koniecznym. V tomto složení vznikl demosnímek "The Kryštof - Kryštof" a na něm písně "Líbej mě", "Padá sníh" a také "Duppa Gruppa" - velehit zpívaný polsky. Tato veselá skladba dosáhla až na špici hitparády místního rádia (na desce ve verzi "Know This Cow"). Na koncertech se začalo scházet až 500 fanoušků a dodnes drží "Kryštof" návštěvní rekord v klubu Modrá Svině (Permon) v Havířově.

V r.96, v době kdy zpěvák Richard Krajčo úspěšně absolvoval přijímací zkoušky na Janáčkovu konzervatoř v Ostravě - obor herectví, začala nová Kryštofácká etapa. Odešli Marek Slonina, jehož životní otěže převzala do rukou manželka (!přísný zákaz!) a saxofonista Aleš Konieczny, který se pro změnu vydal za prací do Prahy. Tyto pak vystřídali řecký vlastenec Nikos Petros Kuluris (sax); inzerátový objev, šoumen Evžen Hofman a na natáčení třetího demosnímku pozvaní hosté - Ondřej Kyjonka (trombón) a Nikos Grigoriadis (trubka), kteří se rozhodli s kapelou zůstat i po nahrávání.

Ono třetí demo vzniklo během týdne v ostravském studiu Barbarella a jak se později ukázalo, bylo pro Kryštofy zlomové. Skladby "Poletím", "Nasavač", "Zvířata", "Cosmoshop", "Duppa Gruppa", "Ženy" a "Motýlek" zaujaly firmu MONITOR-EMI natolik, že klukům nabídla smlouvu na regulérní nosič.

A v té době také dochází k poslední personální rošádě, kdy Jardu Blahuta nahradil za bicí soupravou jazzující talent Jakub Dominik. Tento student Janáčkovy konzervatoře v Ostravě svým precizním ovládáním nejrůznějších rytmů a nesmírnou přesností umožnil Kryštofům udělat další mílový krok kupředu.

A vzniklo MAGNETICKÉ POLE - debut natáčený v ostravském "Céčku" (velké díky Radimovi Pařízkovi) pod producentským dohledem úžasného "plážového tanečníka" Dušana Neuwertha a zvukového mága Dana Václavka.

Jako hosté se na něm představili Milan Cais z "Tatabojs" (Cosmoshop), perkusionista Kuba Kupčík (J.Kirschner), zpěvačka Jitka Andrášková (Buty, Filip M.) a veledůležitý Lukáš Fojtík, kopřivnický DJ, který s Dušanem spolupracoval na tom, aby zněl Kryštof tak moderně, jak zní.

Album bylo pokřtěno 22.6.2001 ve vyprodaném ostravském klubu Boomerang a řekněme, že tím skončila Kryštofácká evoluce a začíná FUTURE.